VÄLKOMMEN

Mitt namn är Emma och det här är information om min mindfulnessgrupp. I det här stycket hittar du en kort sammanfattning av allt som står på sidan. Vill du veta mer kan du scrolla ner.

1.

2.

3.

Meditation, råd, lektioner

Live-guidning och inspelningar

Erfaren lärare 

JOBBAR DU MED DJUR?



VISSTE DU ATT..?


Minst var tredje veterinär har ångest och var sjätte har övervägt självmord.


Det är inte bara personer i humanvården som drabbas av empatitrötthet, även djurbranschen är hårt drabbad.


Man kan bli beroende av att ta hand om andra.


Den stora risken för empatitrötthet hos djurparkspersonal har uppmärksammats internationellt de senaste åren.


Du kan bli utmattad även om allt du gör känns roligt och du älskar ditt jobb.


Man kan bli sekundärt traumatiserad av att ta in andras trauma.


Att må bra är mer än att inte må dåligt.

VAD ÄR MEDITATION?

“Paying attention, in a particular kind of way, on purpose and non-judgementally.”


Dr. Jon Kabat-Zinn

Founder of MBSR

“Inhaling and exhaling, while redirecting disruptive private verbal behavior back to your breath.”


Gia Biscontini

Board Certified Behavior Analyst (BCBA)

HJÄLP TILL SJÄLVHJÄLP



VAD INGÅR?


En live-guidad meditation i veckan.


Ljudinspelningar från tidigare veckors meditation att använda själv.


Korta, utspridda lektioner ur Mindfulness Now's 8 veckors-program, framtaget från en grund i MBSR och MBCT (se nedan). Små pass när du vill, för att funka i vardagen.


Konkreta verktyg för att boosta mindfulness och minska empatitrötthet.


En meditationslärare som är van vid att svara på "hur ser det ut?" snarare än att prata i flummiga, överdrivna termer.


Ett slutet community med fler inom branschen som kan relatera till din situation och vill må bättre. Varav minst en är utbildad mindfulnesslärare.

Jag är certifierad mindfulnesslärare inom Mindfulness Now, vars lärarprogram är godkänt av The British Psychological Society. Utbidningen inkluderar specialträning i olika tillvägagångssätt inom mindfulness, inklusive Mindfulness Now-programmet.


Programmet är ett 8-moduler långt mindfulnessprogram som kan läras ut i sin helhet eller i sina olika komponenter. Det inkluderar de viktigaste elementen från Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) och Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) - men har gjorts mer flexibelt och lättillgängligt. Båda originalprogrammen används kliniskt inom sjuk- och friskvård.

"ALLA GÅR IN I VÄGGEN"


Jag har suttit i så många samtal med kollegor som varit nära, eller långt förbi, den berömda "väggen". Dessutom har jag varit där själv.


I djurbranschen jobbar många med sitt största intresse. Vi har ofta lagt dagar, kvällar och nätter på att ta hand om djur sedan vi var barn. När vi valde att ägna vårt yrkesliv åt vår passion får vi höra att vi har det lyxigt som arbetar med något så kul och att 


"om man jobbar med något man älskar kommer man inte jobba en dag i sitt liv"


Sanningen är ofta att vi arbetar dygnet runt. Djurens öden följer med oss hem. Många drabbas av en överväldigande känsla av otillräcklighet. Att sätta gränser mellan jobbet och vardagen kan kännas onödigt, själviskt eller vara förenat med skam. 

Sanningen är att det är fullt möjligt, och vanligt, att bränna ut sig även om allt man gör är roligt. Mindfulness kan förebygga utbrändhet.


Att dessutom komma både människor och djur så nära inpå livet som många i branschen gör innebär ofta att vi in hel hel del sekundär stress eller sekundärt trauma. Förutom utbrändhet har personer som tar hand om andra högre risk att drabbas av empatitrötthet. Då har man tömt sin empatiska kopp så pass att det inte finns något kvar att hälla från när man kommer hem.


Symptom på empatitrötthet är till exempel isolering, apati, impulser att rädda alla, mardrömmar och känsloutbrott. Mindfulness kan hjälpa till att förebygga empatitrötthet.


Jag har själv varit där, på båda stationerna. Jag fattar. Kanske är det därför jag brinner lite extra för att föra in den här kunskapen i branschen.


Emma Almquist

HUR FUNKAR GRUPPEN?

SLUTEN GRUPP

VÅR TRYGGA BAS

I vår slutna grupp hittar du alla live-sändningar, lektioner, påminnelser och inspelningar. Här finns också dina kollegor.

LIVE MED MIG

PERSONLIG KONTAKT

Jag sänder live med er en gång i veckan via Zoom. Ni kan ställa frågor och ge önskemål om meditationer och övningar. 

INSPELNINGAR

VAR OCH NÄR DU VILL

Efter live-sändningarna lägger jag upp den eller de meditationer som ingått i veckans live. De ligger kvar för dig att ladda ner och använda.

Medlemmar i gruppen har möjlighet att boka privat rådgivning om mindfulness och mediation.

Roligare, trovärdigare och mer pedagogisk föreläsare får man leta efter! Är alltid en fröjd att få lyssna till dig!

Jag, Emma, har hållit kurser och privat-rådgivningar sedan 2016. I grunden är jag etolog och hundinstruktör. Sedan flera år är jag uppskattad och flitit anlitad av både privatpersoner och företag. Mitt mål är att både djur och människa ska må bra - vilket är anledningen till att jag gått  en utbildning till mindfulnesslärare och utbildat mig inom empatitrötthet.

Informell mindfulness

Ha fokus i nuet när man klär på sig, äta, borstar tänderna, städar eller andra vardagssyslor.

Formell mindfulness

En praktik där man avsätter speciell tid för strukturerad mindfulness mediation.

FAQ

Vad kostar det?


Mindfulness för Djurpersonal kostar 149 kr i månaden. Du har 14 dagar ångerrätt och kan avsluta precis när du vill.

När kan man gå med?


Nästa insläpp sker i slutet av augusti 2022. Du kan lämna dina uppgifter i intresseanmälan nedan.

Hur mycket tid måste jag lägga?


Du måste ingenting. Forskning säger lite olika saker, men du bör lägga runt åtta minuter per dag för att få effekt.

Kan vem som helst delta?


Gruppen riktar sig till personer som jobbar med djur. Är du inte en del av målgruppen men vill delta, hör av dig. Erfarenhet av mindfulness krävs inte. 

Passar mindfulness mig just nu?


Mindfulness är en säker praktik, men inget är 100 % riskfritt. Viktigt att tänka på är till exempel:

  • Du bör inte ha ett aktuellt, obehandlat trauma eller allvarlig obehandlad ångestproblematik.
  • Har du någon psykossjukdom, astma eller epilepsi ska du först rådgöra med din läkare.


Kom ihåg att mindfulness inte är terapi och inte ska ersätta behandling hos legitimerad psykolog.

Hur behandlas mina uppgifter?


Jag kommer ta in några uppgifter om din hälsa, dina förväntningar med mera. Dessutom behövs några personuppgifter skrivas in av bokföringsskäl. Läs mer här